Followers

Tuesday, December 20, 2011

lirik lagu korea: I Think I Oleh Byul




gurolli obdago anirkorago midojyo MM~
nega guder sarang handan imardo andwejyo MM~
gwenhan jirtuir korago nega weroun gabodago
jashinur sogyo bwajiman ije donun nan gamchursuga obnun goryo

I THINK I LOVE YOU guron gabwayo
CUZ I MISS YOU gudeman obsumyon
nan amugodo mothago jaku sengag nago
irongor bomyon amuredo
I'M FALLING FOR YOU nan mollajiman
NOW I NEED YOU onusenga nemam
giphun gose aju kuge jari jabun gudeui mosubur ijen boayo~ MM~

urin ano ullindago chingu gugetag johdago MM~
hana butho yorge dodeche mwo hangerado manunge obnunde
otohge sakwirsu inyago mardo andwenun yegirago
marhamyo dullo dejiman ije donun nan gurogi gashirhun goryo

I THINK I LOVE YOU guron gabwayo
CUZ I MISS YOU gudeman obsumyon
nan amugodo mothago jaku sengag nago
irongor bomyon amuredo
I'M FALLING FOR YOU nan mollajiman
NOW I NEED YOU onusenga nemam
giphun gose aju kuge jari jabun gudeui mosubur ijen boayo

we mollajyo guderanungor OOH~ YEAH
we modbwajyo baro aphinde de~ HOO YE~
gu dongan irohge baro ne gyothe issonunde
we ijesoya sarangi boinungonji~ HOO~ OOH~ AH...

I THINK I LOVE YOU (LOVE YOU) guron gabwayo
CUZ I MISS YOU (MISS YOU) gudeman obsumyon (OH)
nan amugodo mothago jaku sengag nago (sengag nago)
irongor bomyon amuredo
(I'M~) I'M FALLING FOR YOU (FALLING FOR YOU) nan mollajiman
NOW I NEED YOU (NOW I NEED YOU) onusenga nemam (WOO!)
giphun gose aju (aju) kuge jari jabun (jabun) gudeui mosubur ijen boayo~ OH~

OH~...

[ENGLISH – Terjemahan]

I believed it couldn’t be (oh)
That I loved you, it doesn’t make sense (oh)
That it was idle jealousy, That I was lonely
I tried to lie to myself, but I cannot hide it no longer
Chorus:
I think I love you, I think that’s what it is
’Cause I miss you, whenever you’re not around
I cannot do anything
And I keep thinking of you
Whenever I realize this, I think
I`m Falling For You~
I’m falling for you
I didn’t know, but now I need you
Suddenly, deep in my heart
I can see where you’ve settled
-Interlude-
We’re an odd couple, being friends is the best (oh)
Nothing about us matches
How can we date, it’s crazy talk
So I said and contrived, but I don’t want to do that no more
Repeat Chorus
Repeat chorus
Why didn’t I know, that it was you (oh)
Why didn’t I know, you were right in front of me (oh)
All this time you were right by me
Why do I only see the love now (oh)
Repeat Chorus
Repeat chorus

Lirik lagu “my mom is amazing”



She wakes up early in the morning with a smile
And she holds my head up high
Don’t you ever let anybody put you down
Cos you are my little angel

Then she makes something warm for me to drink
Cos it’s cold out there, she thinks
Then she walks me to school, Yes I aint no fool
I just think my Mom is amazing

BRIDGE/CHORUS
She makes me feel
Like I can do anything
and when she’s with me
there’s no where else, I’d rather be…

After School, she’s waiting by the gate
I’m so happy that I just can’t wait
To get home to tell her how my day went
And eat the yummy food, only my Mom makes

Then I wind her up cos I don’t wanna bath
And we run around the house with a laugh
No matter what I say, she gets her way
I think my Mom is amazing

BRIDGE/CHORUS

Then I wake up in the morning, she’s not there
And I realize she never was
And I’m still here in this lonely orphanage
With so many just like me

And as my dreams begin to fade
I try hard to look forward to my day
But there’s a pain in my heart that’s a craving
How I wish I had a Mom that’s amazing
Would be amazing



#.....

lagu ini mengisahkan hidup ku dan ibu ku...ibu ku seorang yang sangat penyayang..jarang sekali dia marah ke aku..aku sangat bersyukur kerana ALLAH cipta dia untuk menjadi ibuku...Walaupun ia sementara , tapi amat bermakna bagiku...Kini walaupun dia pergi...dia masih tetap dalam ingatan dalam hidup ku..

sahabatku, jika engkau masih mempunyai ibu dan ayah, jangan kau sia-siakan walau sesaat..jangan kau lupa mereka, jangan kau buat dia menangis...cubalah lakukan apa-apa sahaja yang boleh menggembirakan mereka sebelum terlambat...IsyaALLAH..^_^

sahabat, jika kau telah kehilangan mereka, jangan bersedih, La Tahzan Innallah ha ma'na.kita harus reda dengan ketentuanNya...selalulah berdoa supaya mereka diletakkan di tempat orang-orang yang mulia.sesungguhnya kita adalah milik ALLAH. Dari Allah kita datang,kepada Allah jua-lah kita kembali...Senyum Sokmo..^_^ kerana senyuman mu dapat mengubat hatimu..InsyaALLAH



- Allah lebih sayangkan dia -

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

"Wamakaru wamakarAllah, Wallahu Khairul Maakirinnn "
Sebaik-baik perancangan manusia, hebat lagi perancangan Allah taala

Tuesday, November 22, 2011

PENGENALAN AWAL MUHARRAM

MUHARAM adalah bulan pertama dalam Sistem Kalendar Islam (Hijriah). Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91).

Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan. Rasulullah s.a.w telah menamakan bulan Muharram sebagai bulan Allah (shahrullahi).

Sandaran yang dilakukan oleh Baginda s.a.w kepada Allah s.w.t lantaran kemuliaan dan kelebihan bulan ini kerana sesungguhnya Allah s.w.t tidak merujukkan kepadaNya melainkan oleh golongan khowas (terkhas) di kalangan makhluk - makhlukNya.

Daripada Al-Hassan Al-Basri rahimahumullah sesungguhnya Allah s.w.t telah membuka lembaran tahun baru di dalam takwim Islam dengan bulan Muharram. Tidaklah kedapatan bulan yang lebih mulia dalam takwim Islam di sisi Allah s.w.t itu selepas bulan Ramadhan melainkan bulan Muharram. Ianya dinamakan bulan Allah yang khas disebabkan besarnya kehormatannya.


Doa Awal Tahun





Maksudnya :

Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka. Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia. Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka.

Doa Akhir Tahun






Maksudnya:

Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka. Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu. Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka.


PERISTIWA PENTING BULAN MUHARRAM

1 Muharam - Khalifah Umar Al-Khattab menetapkan adalah hari pertama bagi setiap tahun baru Islam (Kalendar Hijriah).
10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilah dan kebenaran.

Pada 10 Muharam juga telah berlaku:

1. Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
2. Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
3. Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
4.Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
5.Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
6.Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
7.Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
8.Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
9.Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
10.Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
11.Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.
12.Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
13.Hari pertama Allah menciptakan alam.
14.Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
15.Hari pertama Allah menurunkan hujan.
16.Allah menjadikan 'Arasy.
17.Allah menjadikan Luh Mahfuz.
18.Allah menjadikan alam.
19.Allah menjadikan Malaikat Jibril.
20.Nabi Isa diangkat ke langit.

Sumber: Al-Azim.com
Dibangunkan oleh: Jabatan Mufti Negeri Perak

Friday, October 21, 2011

Saya rela undur diri untuk lihat dia bahagia..



Kalau kita sukakan seseorang,
jangan beritahu...


CUKUPLAH AKU MENCINTAI DALAM DIAM ♥

Kalau kita sukakan seseorang,
jangan beritahu si dia.
Nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya
Tapi luahkan pada Allah,
beritahulah Allah.
Allah Maha mengetahui siapa jodoh kita ..

Cintai Dia Dalam Diam,
Dari Kejauhan Dengan Kesederhanaan & Keikhlasan

Jika benar cinta itu kerana ALLAH maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran ALLAH kerana hakikatnya ia berhulu dari ALLAH maka ia pun berhilir hanya kepada ALLAH
"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran ALLAH."
(Adz Dzariyat : 49)

Tetapi jika kelemahan masih nyata dipelupuk mata maka bersabarlah, berdoalah & berpuasalah
"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji.
Dan suatu jalan yang buruk."
(Al Israa' : 32 )



Ketika kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang,
Allah SWT mempunyai Cinta dan Kasih yang lebih besar dari segalanya & Dia telah menciptakan sseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak.
Ketika kau merasa bahawa kau mencintai seseorang,
namun kau tahu cintamu tak terbalas
Allah SWT tahu apa yang ada di depanmu & Dia sedang mempersiapkan segala yang terbaik untukmu

Cukup cintai dalam diam
bukan kerana membenci hadirnya
tetapi menjaga kesuciannya
bukan kerana menghindari dunia
tetapi meraih syurga-NYA
bukan kerana lemah untuk menghadapinya
tetapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus & menyelusup

Cukup cintai dari kejauhan
kerana hadirmu tiada kan mampu menjauhkan dari ujian
kerana hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangan
kerana mungkin membawa kelalaian hati-hati yang terjaga

Cukup cintai dengan kesederhanaan
Memupuknya hanya akan menambah penderitaan
menumbuhkan harapan hanya akan membumbui kebahagiaan para syaitan

Cintailah dengan keikhlasan
Kerana tentu kisah Fatimah dan Ali Bin Abi Talib diingini oleh hati
tetapi sanggupkah jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al Farisi..??
".. boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.
ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(Al Baqarah : 216 )


Jangan memberi harapan pada yang belum pasti,
kelak ada insan yang bakal dilukai,
Jangan menaruh harapan pada yang belum tentu dimiliki,
nanti hati yang kecewa sendiri.
Sebaliknya,
gantunglah segenap pengharapanmu kepada Yang Maha Memberi,
nescaya dirimu tak sesekali dizalimi,
kerana Dia mendengar pengharapanmu setiap kali & Dia menunaikannya dgn cara-Nya yang tersendiri

Cukup cintai dalam diam dari kejauhan dengan kesederhaan & keikhlasan
Kerana tiada yang tahu rencana Tuhan
mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan

Kerana hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikkan
serahkan rasa itu pada Yang Memberi dan Memilikinya
biarkan DIA yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya
"Barangsiapa yang menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga."
(Umar Bin Khattab ra)


If you really love her, you won’t touch her.
Not even the slightest bit.
You’ll protect her dignity and sacredness as a muslimah.
Just hold her in your heart for a few more years ..
then you can do it the halal way


“Sesiapa sahaja yang memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, mencintai kerana Allah,membenci kerana Allah & menikah kerana Allah, maka bererti ia telah sempurna imannya.”
(HR. Al-Hakim)

Wednesday, October 5, 2011

keliru~~~~~

keliru..mungkin perubahan aku dulu dan sekarang amat ketarA....apa yang harus aku lakukan????baru sekarang aku paham erti pakaian di sebalik keimanan..bukan pakaian yang menjadi ukuran kepada keimanan seseorang...sekarang aku masih mencari ilmu dan iman..bukan hanya berpakaian seperti banyak ilmu...aku masih cetek dalam ilmu agama...mungkin apabila aku berpakaian seperti itu aku akan dianggap banyak ilmu...aku malu....masih banyak yang aku x tahu....(....

apabila aku membuat keputusan dengan berpakaian biasa(still tutup aurat) ramai yang mencela ku...mengutuk aku...diorang ibarat xdapat nak terima aku macam sekarang..diaorang ingat aku ni berpura-pura alim or pe tah lagi yg diorang kata...sedih kan? seorang yang baru nak berubah dari hati bukan hanya pakaian..mungkin aku terlalu ikot kawan2 dalam berpakaian(tudung labuh)..tapi sekarang aku dah paham..so kenapa ramai xleh nak terima??bukan aku saja2 or mudah terpengaruh dengan orang lain tapi aku ingin jadi seperti orang yang menjadi diri sendiri dan berpakaian mengikut syarat bukan hanya pakai yang alim2 untuk nampak alim..itu yang aku nak korang paham.

nampaknya ramai lagi yang xpaham...apa yang aku lalui ini baru aku paham bukan mudah untuk melakukan perubahan..penuh dengan dugaan...sapa yang paham apa yang aku luahkan ini????

mungkin dulu aku pakai jilbat...walau sekejap sahaja tapi ia masih indah di hati...insyaALLAH satu hari apabila aku btul2 sedia...akan ku kembali..agar aku lebih yakin dan itu yang aku kejar selama ini..tapi bukan semudah itu untuk aku kembali laagi...sekarang hidup aku lebih suka akan kesederhanaan(dalam menutup auraT) bukan untuk menunjuk atau sekadaR fesyen..bukan ingin diperhatikan...dengan hati yang ikhlas untuk mencari redaMU YA ALLAH, AKU MOHON PADAMU AGAR KAU BERIKAN AKU KEKUATAN UNTUK AKU HADAPI DAN MNCARI KETETAPAN HATI INI UNTUK TERUS HIDUP KERANA MU...

mungkin senang orang yang berkata-kata tapi hanya yang lalui sahaja akan paham apa yang aku rasa...aku bukan menolak pakai or kata jilbat itu banyak ilmu r bangga diri r tunjuk alim r pe pe pon...tapi hati kena jaga..agar aku xterpesong dengan semua itu.aku masih cuba mendidik hati ini agar tiada sebab lain selain ALLAH SWT apabila aku memakainya nanti..INSYAALLAH...

sahabat yang membaca warkahku ini, aku mohon korang semua doakan untuk aku yup untuk mencari kekuatan dan terus mencari ilmu agama agar aku lagi kuat untuk teruskan apa yang aku niatkan ini...mudah-mudahan apa yang aku tulis ini dapat menentramkan jiwa ku ini...amin...

Sunday, October 2, 2011

AJK DEBAT ALAM SEKITAR (UTeM)



- AJK DEBAT ALAM SEKITAR ^_^ -

Minggu lepas (23 - 27 september 2011) 1week aku x masuk kelas coz sibuk dengan menjadi ajk debat, kebetulan UTeM menjadi tuan rumah pertandingan tersebut...huhuhu aku jadi LO, u yang aku jaga ialah UIAM...huhuhu u impian ku dahulu tapi tidak kesampaian...urm xder rezeki untuk masuk u tersebut..rezeki aku di sini...UTeM...^_^

Alhamdulillah aku dapat menjalankan tugas aku dengan sebaiknya...pengalaman pertama menguruskan pertandingan debat...yang paling best mestilah sebab dapat alaun..hehhehehe n dapat makan free plak tu..hak3 tapi sebenarnya apa yang ternilai yang aku dapat dengan menyertai aktiviti ini sudah tentu pengalaman dan kawan2 baru...huhuhu kerjasama yang diberi oleh semua ajk menyebabkan perjalanan program ni berjalan dengan lancar...

Alhamdulillah budak2 UIAM semuanya baik-baik n xsombong...diorang semua memang hebat laaa...tapi sedih jugak dia xdapat nak ke peringkat akhir..hanya sampai ke peringkat separuh akhir..kalah dengan USIM..tapi xpe, diorang menang tempat ke-3 n ketua diorang dapat pendebat terbaik liga....ini membuat diorang heppy sgt...huhuhu aku pon turut hepy...





^_^-ni laaa gambar aku dengan diorang-^_^






^_^-dinner-^_^

Pengalaman ini adalah salah satu pengalaman yang terindah dalam hidup aku...semoga ukhuwah ini terus terjalin sampai akhirnya...insyaALLAH...

Friday, September 16, 2011

pengalaman baru di UTeM..^_^

kisah ku seorang remaja yang hampir meningkat dewasa...bermula kisah aku menjadi dewasa...tiada aku sangka, tempat aku untuk meneruskan pelajaran di UTeM(Universiti Teknikal Malaysia Melaka)..Alhamdulillah...aku masih berpeluang sambung belajar dan tergolong dalam kalangan 30% yang dapat melanjutkan pelajaran...mungkin di saat aku mendapat tawaran ini, hati aku di ulit kesedihan...sedih sebab di saat aku ingin melangkah kaki ke menara gading, aku keseorangan..kegembiraan yang selalu aku impikan dulu bersama ibuku kini hanya kenangan...tidak sempat aku memeluk ibu ku dan berkongsi kegembiraan ini...xsempat aku ingin membuat ibuku bangga dengan kejayaan aku...Dia pergi... meninggalkan aku bersama abangku...

hati ini makin sedih apabila abang aku tidak dapat bersama aku pergi daftar..nasib baik ada bakal kakak ipar aku yang sangat baik terhadap aku menawarkan diri untuk menghantar aku...aku bersyukur sangat kerana mempunyai seorang sahabat yang bakal menjadi bakal kakak ipar aku..kebetulan cucu paksu aku dapat UTM Skudai, Johor..abang aku suruh aku membawa keretanya ke Johor...follow cousin aku.pengalaman pertama aku memandu dari Kuala Terengganu ke Johor...

Alhamdulillah aku selamat berdaftarkan diri di UTeM...walaupun hati ini still sedih sebab sekali lagi aku merasakan seorang diri menjejakkan kaki ini...

hari berlalu dengan pantas..sudah sebulan aku disini..alhamdulillah aku semakin hari semakin selesa dengan kehidupan di sini...semoga pengalaman aku disini memberi seribu satu erti dalam hidup ku...insyaALLAH...

Sunday, August 14, 2011

RAMADHAN-2011

Mencari ketenangan di sebalik kesibukan ku ni...ramadhan muncul lagi dengan penuh kenangan yang tak dapat aku lupakan..pengalaman berbuka dengan keluarga baru, kadangkala seorang diri...semua ini mengajar aku erti hidup ini..bukan mudah untuk aku mengharungi hidup ini dan pengalaman aku bekerja mengajar aku bukan mudah untuk mencari sesuap nasi..kini aku semakin dewasa..menghitung hari untuk teruskan perjuangan dalam bidang aku yang seterusnya...semoga aku tabah mengharungi semua ini.. inyaALLAH....

Friday, June 3, 2011

jamuan kesyukuran

hari ini merupakan hari yang begitu meriah dengan jamuan kemasukan rumah baru abang ku.aku seakan tidak percaya dengan rezeki yang ALLAH berikan secara mengejut!

Alhamdulillah...bersyukur pada ALLAH, hati ku tenang walaupun masih berbaki kepenatan dan keresahan yang melanda diriku pada minggu ini...tak tau siapa lagi yang harus aku luahkan apa yang tersirat di hati ini..

Mungkin aku harus terus begini dengan menyimpan apa yang aku rasakan tanpa meluahkan nya....ya biarlah rahsia...rasia yang tak mungkin aku ceritakan pada sesiapa..

Bukan mudah menyimpan rasa dihati ini namun setelah aku berusaha menjadi insan yang berdikari, alhamdulillah akhir nya aku berjaya... walaupun kadangkala aku bersikap keanakan, namun hati ini sering kali tidak tunjuk kan perasaan sebenar...siapa ya yang tahu???semestinya ALLAH SWT sahaja yang tahu...

Majlis yang bakal berlangsung malam ini...huhuhuuh sempat lagi aku meluangkan masa menulis disini...walaupun masih letih dengan persiapan namun aku tetap terasa tenang...

Alhamdulillah........

aku masih dalam dilema dengan keputusan aku...adakah aku akan pindah?????


Ya Allah, Berilah petunjuk pada ku agar aku dapat memilih keputusan yang tepat...amin..
^_^senyum sokm0....~~~~

Thursday, June 2, 2011

dilema............=(

Di malam yang hening...aq mencari ketenangan disebalik kekeliruan yang hadir di hati..semakin banyak yang aq pk kan..kadangkala ia merumitkan tapi apakan daya aq hanya insan yang lemah..sentiasa melakukan kesalahan...ya sekarang aq sedar yang aq sedang melakukan kesalahan yang yang susah untuk aq berpatah balik..bukan mudah untuk mwenyelesaikannya.

ya ALLAH, bantulah hamba-Mu yang hina ini untuk mencari penyelesaian agar aq tidak lalai dari mengingati-Mu..

kadangkala aq ketawa tapi siapakah yang tau disebalik ketawa ku???mungkin ianya susah untuk korang paham perasaan aq tapi aq sendiri merasakan kelainan ku dengan orang lain...tapi apa yang aq harapkan ia masih kekal dalam hidup ku..

walaupun aq masih lagi mencari sebuah ketenangan yang seringkali aq tewas di medan perjuangan namun hati ini percaya bahawa suatu hari akan aq temui apa yang ku cari dalam hidup ku...mungkin orang kata aq ini sombong atau apa aja, tapi hatiku cuba mengubah apa yang diorang katakan pada aq..aq bukan lah pendiam atau sering kali berprasangka buruk namun ia macam hadir dalam hati ku...

urmm sudah ku tahu ia nya adalah hasutan syaitan yang sentiasa mahu melihat manusia bergaduh sesama sendiri...bukan mudah untuk menjadi seorang yang cuba menegakkan kebenaran...ya kebenaran yang sering dipertikaikan.

mungkin apa yang aq luahkan ini tidak masuk akal atau mengarut aja tapi itulah luahan hatiku yang telah lama aq pendamkan...sudah menjadi kebiasan aaq luahkan perasaan aq melalui penulisan dan diary...dan ini lah diary ku yang akan menjadi bukti bahawa aq bukan seperti yang diperkatakan...

dengki?????kenapa perlu ada perasaan dengki???ermmm susah betul apabila orang mula mendengki kita...ya walaupun bukan secara terang-terangan namun hati ini mudah meneka.bukan buruk sangka..

aq menjadi semakin asing dan terlalu asing dengan semua ini...kebahagian yang aq rasa hanya sebuah senyuman yang sering kali pandai menyorok disebalik kesedihan yang tidak dapat aq bendung ketika aq sendiri...

hatiku sentiasa menangis mengenangkan apakah yang perlu aq lakukan agar keputusan aq ini tidak membuat sesiapa terluka, marah atau apa aja??bukan mudah menjalani hidup seorang "penumpang"....rasa diri ini amat menyusahkan kan....kadangkala rezeki yang hadir tanpa diduga namun ternyata dilema yang menjelma.

dilema????ya ...dilema membuat keputusan yang semakin mengusutkan kepalaku...aq binggung memikirkannya...pasrah...


ternyata luahan ini dapat melegakan kesusutan di mindaku...

ya ALLAH, bantulah hambaMU ini...

sekian dulu luahan hatiku...^_^ senyum sokm0!itu lah aq...=)

Friday, May 6, 2011

pantai airport kuala terengganu^_^



mencari ketenangan di tepi pantai

ketenangan yang aku cari untuk mendapat sedikit ilham..ya ilham untuk menenangkan hati disamping melihat keindahan alam ciptaan-Nya..subhanaALLAH sungguh indah ciptaan-Nya.. kehidupan aku kini semakin tenang dengan adanya family ku yang sentiasa membantu ku menghadapi hidup berdikari di usia yang still muda..begitu juga sahabat aku yang sentiasa menbuat aku bahagia bersamanya..urm masa berlalu dengan pantas..aku sendiri sedar semakin hari semakin meningkat usia ku dan usia remaja kini aku tempuhi dengan sabar dan tabah untuk teruskan kehidupan tanpa ibu...tanpa ayah...urm seolah-olah baru semalam aku bersama mereka tapi subhanaALLAH ALLAH sentiasa membantu aku...ALHAMDULILLAH..............^_^

Sunday, April 24, 2011

wanita yang indah^_^

Aduhai wanita... sungguh mahal dirimu di mata lelaki, tetapi mengapa masih ada lagi yang tidak menyedari? Dirimu sungguh agung di mata lelaki dan terlalu mulia di sisi Penciptamu. Namun itu semua hanya jika kau tahu mengagungkan dan memuliakan dirimu sendiri.

Menjadi wanita adalah satu anugerah yang paling indah. Seharum mana pun wangian kasturi tidak mampu menandingi wangian budi pekertimu, lembutnya gumpalan kapas masih tewas dek kelembutan tingkahmu. Halusnya butiran pasir yang menjadi peneman setia si pantai masih tidak dapat menandingi halusnya tuturmu.

Duhai wanita... Sebenarnya maruah diri yang kau galas lebih berat daripada bongkah-bongkah batu yang besar. Kau menepis dengan penuh sabar setiap godaan nafsu dunia yang datang bertubi-tubi hingga hampir mengheretmu ke kancah yang penuh onak duri. Percayalah wanita, akan ada bahagia di akhir kesengsaraanmu asal saja kesabaran menjadi bentengmu.

Wanita ku... Terima sahaja cemuhan dan makian yang muncul bederu -deru ibarat halilintar yang singgah di cupingmu, terima saja itu dengan senyuman dan ambil saja sebagai halwa telinga yang mengajarkan mu erti kesabaran. Itu sebenarnya dendangan sumbang dari bibir-bibir sumbing yang ingin melihat mu tersungkur. Percayalah akan ada berita manis yang singgah dicupingmu suatu masa nanti asal saja gunung kesabaranmu tidak pernah kau tarah.

Saudara wanitaku, iman mu adalah perisai, agamamu adalah landasanmu di setiap langkah yang kau atur. Jangan sesekali kau biarkan anasir songsang memperkotak-katikkan imanmu apatah lagi agama yang kau kandung hanya kerana nikmat duniawi semata-mata. Jangan kau gadaikan maruahmu yang tidak ada galang gantinya hanya kerana mengejar sesuatu yang tidak mungkin bisa kau kendong.

Andai kata kau tersungkur, segeralah bangkit dan sekiranya kau tersasar jauh dari landasan hidupmu, atur kembali langkahmu bersama titipan iman dan mulakan dengan langkah yang baru. Sedangkan Sang Jentayu yang kepatahan sayapnya masih bisa hidup bertongkat paruh apatah lagi kau yang dianugerahkan akal fikiran. Jangan bersedih wahai wanita, andai apa yang kau ingini tidak kau beroleh di dunia, percayalah syurga itu sentiasa menantimu.

Bulatnya iman dan taqwa Sumaiyah ketika dihunuskan tombak ditubuhnya, demikian jugalah bulat imanmu harus kepada Penciptamu. Peganglah kata kata ini, "Kau sebenarnya tidak akan tersasar seandainya keimananmu kau jadikan sebagai tunjang dalam kehidupan".

Wanita, biar tawadukmu lebih menggungung daripada kejelitaanmu, biar keayuanmu terpancar dek kerana lemah gemalainya perilaku. Biar kebijaksanaanmu terpampang oleh tingginya ilmumu. Jangan sesaat pun kau lupa setianya Masyitah pada Tuhannya, agungnya kasih Khadijah kepada agamanya dan perjuangan srikandi-srikandi agama terdahulu.

Jadikan agamamu sebagai tunjang yang memperkasakan akidahmu.Biar kesabaranmu menjadi benteng perjuanganmu dan lebarkan imanmu dengan sejuta lapis sifat mahmudah. Jadilah kita wanita paling bahagia.

- Artikel iluvislam.com

Wednesday, April 20, 2011

teruskan kehidupan...

Alhamdulillah...segala puji bagi ALLAH...kerana dengan limpah dan kurniaNya dapat saya disini lagi...berkongsikan cerita dan pengalaman ana pada semua untuk dijadikan pedoman buat semua...

syukur sangat kerana ana still diberi peluang untuk terus hidup di dunia yang mencabar ini...Alhamdulillah...

Hari ini bermula lah kisah ku seorang perantau...semakin banyak yang aku fikirkan apa yang akan aku buat selepas ini...entah kenapa hati ini semakin sayu apabila mengingati kisah ku yang lalu...teringat kenangan bersama ibu dan ayahku..aku selalu terfikir kemana aku selepas ini???

Hidup seorang perantau...hanya senyuman yang tak lekang dari bibirku hanya laaa penyedap hatiku supaya sentiasa heppy walaupun hati ini seolah-olah tiada perasaan lagi...entah laa..

Hati aku binggung..kemana aku selepas ni???aku mahu tinggal dengan siapa??adakah aku akan menyusah saudaraku jika aku tinggal dengannya??

Soalan demi soalan yang muncul dalam fikiran ku...tidak terhenti selepas habis exam PSPM...aku ingin hidup sendiri..berdikari sendiri tanpa menyusahkan orang lain...tapi bila difikirkan balik, aku hanya seorang wanita yang lemah..penuh dengan cabaran dan kelemahan diri...

Kawan2 ku cadangkan supaya aku kahwin...kahwin?hahahahhaha aku hanya mampu tergelak...jawapanku hanya lah "belum tiba masanya"...

Sekarang aku membuat keputusan untuk kerja bagi mengisi masa kosong selama hampir 4 bulan....ya ALLAH, kuatkanlah hamba-Mu ini untuk meneruskan perjuangan ni....amin^_^...

Saturday, March 26, 2011

dinner retro disco


Malam yang indah penuh dengan kilauan lampu disco...erm malam itu semua orang berpakaian cantik...seksi gitu..maklumlah dinner ni hanya khas budak perempuan untuk blog A3- ct khadijah...ramai orang kelihatan sangat gembira kerana first time dinner tema retro..begitu juga aku....yang xpernah pergi dinner seperti itu..

Bagi ku, semua ini tidak laa membahagiakan hatiku..ianya hanya syarat untuk aku sertai..baju ku juga pada malam itu xlah seksi..tapi aku tidak selesa dengan berpakaian begitu..huhuhuhu nak buat macam ner terpaksa laa...ingatkan tiada orang lelaki, tapi ada jugak yang sesat..huhuhu siapa lagi lau bukan jemputan khas untuk buat persembahan..aku hanya melihat dengan hati yang kosong...sedih juga melihat ramai yang menari dengan penuh godaan...dan lelaki itu melihat dengan penuh keasyikan...isk3 dasyat sekali..mana pergi malu seorang kaum hawa???

Aku bukan laa seorang yang nak tunjuk baik..tapi bila berkaitan dengan lelaki sahaja aku jadi malu dengan sikap kaum hawa zaman kini..tanpa sedar,kita semakin dekat dengan kiamat...tapi masih ramai yang masih terleka dengan keseronokan dunia....semakin ramai terjerumus ke lembah maksiat...makin ramai berzina...dan seterusnya makin ramai yang buang anak seperti buang sampah!!!aku pelik, semua kes orang melayu yang beragama ISLAM!!diorang xde agama kah???persoalan demi persoalan yang muncul dalam benak ku...

Ternyata ramai umat islam yang lahir sebagai islam tapi tak paham agama sendiri..berapa orangkah yang betul-betul memahami apa itu islam???hanya pada nama bukan pada kefahaman hati yang betul-betul hakiki...isk3 dunia akhir zaman yang penuh dengan kemungkaran...semakin aku berfikir tentang itu semakin sedih di hati ini...

Aku join dinner ini hanya laa syarat untuk memenuhi majlis perpisahan blokku..ikotkan hati mau lari..tapi apakan daya ianya hanya tingga sejarah bagi ku..semoga ia menjadi pengajaran kepada kawan-kawan ku agar tidak mudah terpengaruh dengan semua ini...mudah-mudahan ia mengambil ikhtibar buat kita semua...
insyaALLAH.............

Saturday, February 19, 2011

DI SEBALIK SENYUMANKU..


Kehidupan yang di selangi dengan ujian ibarat hidup itu penuh dengan keindahan yang hanya akan dirasai oleh orang yang mengalaminya sahaja..susah untuk kita rungkaikan maksud disebalik senyuman seseorang…begitu juga aku iaitu hamba yang penuh dengan dugaan dan cabaran yang perlu dihadapi untukl mencari hidayah ilahi…begitu susah untuk kita sangka apa hikmah di sebalik kejadian yang berlaku…

Kisah aku bermula masa aku tingkatan 3…aku hanya bersekolah di sekolah harian biasa..maklumlah aku amat malas semasa darjah 6 dulu,so result UPSR memang teruk la…masa itu aku merasakan kekurangan sesuatu dalam hidupku…apabila result PMR keluar, Alhamdulillah result aku ok laa jugak…aku aply masuk sekolah teknik..

entah kenapa perasaan aku ingin sekali ambik subjek akaun...apabila permohonan ku diterima,terus aku setuju untuk tukar sekolah…di sekolah teknik itu satu2nya mengamalkan pakaian mengikut sekolah agama…mula2 memakai jilbat, aku merasakan selamat..seperti dilindungi daripada mata lelaki yang selalu berfikiran nakal…kebetulan roomate aku dari sekolah agama, so aku banyak belajar daripadanya…

Seperti biasa aku aply untuk jadi pengawas sekolah, Alhamdulillah aku lulus temu duga…minggu orientasi untuk pengawas yang baru dilantik berjalan dengan lancar..macam2 yang aku belajar.terutama menjadi pengerusi majlis masa perhimpunan setiap minggu tu…itu lah pengalaman pertama aku, masa sekolah dulu jadi pengawas takdelah buat kerja macam sekarang….

Selepas itu aku dikejutkan dengan pilihan menjadi badan dakwah..kakak2 senior telah memilih aku sebagai badan dakwah..macam tak percaya je tapi itu la hakikatnya…aku mula rasa tanggungjawab yang aku pikul semakin berat…tapi Alhamdulillah aku banyak belajar agama dengan kakak badan dakwah n kawan2 dari sekolah agama. Semakin hari aku merasakan semakin lengkap apa yang ku rasakan kurang masa sebelum masuk sekolah teknik tersebut..

Dalam berpakaian juga mengubah aku menjadi lebih paham berpakaian mengikut syarak..memakai stoking juga baru aku tahu ianya “wajib”…dari situ banyak laa perubahan yang berlaku pada ku dan aku terimanya dengan senang hati…pada pertengahan tahun pula, aku mendapat khabar bahawa ayah ku operation mata..erm aku pon balik laa kat Pahang…melihat keadaan ayah aku, aku sedih jugak nak berpisah dengan nya…tapi nak buat macam ner aku belajar dekat Terengganu..nasib baik ada kakak tiri yang jaga ayah ku.walaupun hanya 1minggu aku balik tapi itu laa kali terakhir aku bersamanya…macam tak percaya yang itu laaa kali terakhir aku bergurau senda…jalan-jalan dengan nya..

Di tingkatan 5 aku semakin sibuk apabila aku dilantik menjadi exco asrama, menguruskan pelajar junior, masuk bahas ala parlimen dan kawad kaki….result aku semakin turun...disaat aku sibuk dengan semua aktiviti ini aku menerima satu panggilan dari abang ku, dia suruh aku balik ke Pahang, khabarnya ayah ku sakit tenat…dalam keadaan yang berdebar , aku hanya bertawakal je…hanya doa sahaja yang dapat aku lakukan di setiap saat perjalanan ku dari Terengganu ke Pahang.

Disaat aku sampai kira-kira pukul 10 malam, ayah ku telah nazak…aku bercakap dengan ayah aku dalam keadaan hiba dan menangis…tanpa sebarang kata, hanya air mata yang laju mengalir keluar..aku terus solat isyak dan solat hajat untuk ayah ku…abang ku membuat keputusan panggil ambulans apabila melihat keadaan ayah ku yang semakin teruk.tepat pukul 3.30am, ayahku disahkan meninggal dunia..aku hanya mampu memeluk abangku..seolah-olah tidak percaya..terasa baru semalam aku bergurau senda,jalan-jalan bersama dengan ayahku..aku terasa bersalah sangat kerana tak dapat jaga ayahku…tapi Alhamdulillah hatiku kembali macam sediakala..seolah-olah tiada apa yang berlaku,abangku pula telah dapat tawaran kerja perkapalan dekat sabah, terasa berat untuk melepaskan abangku pergi..tapi apakan daya , abangku memegang tanggungjawab untuk menyara hidupku dan ibuku..

Hubungan aku dengan ibuku semakin rapat semenjak aku pergi ke sekolah teknik itu.setiap minggu aku akan call ibuku. Apabila balik rumah, aku habiskan masa bersembang dengan ibu ku..semua aku cerita kat ibuku, ibuku memang sangat sedih sejak pemergian abang ku ke sabah. Jarang jugak leh berhubung dengan abangku..aku jugak kesian kat ibuku seorang di rumah tapi apakan daya, aku kena duk asrama sebab takde lagi lesen motor. Pada tahun 2009, hari ke dua ramadhan, sekali lagi aku diuji dengan kesakitan yang dihadapi oleh ibuku, mak ku tiba-tiba meracau-racau sakit perut, aku kebingungan. Nasib baik jiran ku menolong,terus panggil ambulans…rupa-rupanya ibuku kena apendik.selama seminggu aku duk hospital dan abang tiri ku turut menemani aku dan ibuku…

Dalam keadaan yang serba sederhana aku menyambut syawal dengan ibuku, walaupun sedih abang ku terpaksa raya di perkapalan. Sepanjang ibuku sakit, aku banyak menguruskan rumah serta memasak, dulu jarang sekali aku masuk dapur untuk menolong ibuku masak tapi Alhamdulillah aku boleh memasak walaupun dulu belajar hanya dengan melihat apa yang dibuat oleh ibuku, sebenarnya aku lebih suka tinggal di asrama sebab apabila balik rumah, aku sunyi..hanya ibuku sahaja tempat aku bersembang. Keadaan ibuku semakin teruk, macam-macam penyakit yang muncul..hanya ALLAH yang mengetahui apa yang aku raskan disaat itu.

Pernantian kepulangan abangku sampai penghujungnya, aku terasa senang hati dengan kepulangan abangku. Kepercayaan abangku menjaga makku kembali menenangkan ku di asrama. Aku kembali focus SPM yang hamper tiba, cikgu-cikgu banyak membantu ku ulangkaji apa yang aku tertinggal. Alhamdulillah aku selamat menjawab SPM dengan tenang hati. Dengan nasihat dan dorongan guru-guru, aku kembali semangat untuk belajar. Terutama ustazah yang banyak menberi bimbingan dan nasihat yang tak putus-putus dan juga sahabat- sahabat ku yang sentiasa membuat aku ceria dengan lawak dan gelagak yang membuat aku terlupa sebentar dengan semua kesedihan itu.

Masa itu, ibuku nampaknya semakin sihat dan gembira dengan kepulangan abangku. Abangku membeli kereta, aku terkejut jugak, tak sangka murahnya rezeki kami disaat itu. Aku juga turut gembira dengan keceriaan muka di wajah ibuku. Abangku amat memanjakan ibuku, semua apa yang ibuku nak, abangku akan membelikan terutama makan makanan yang mahal yang sebelum ini belum pernah ibuku rasai. Tetapi malangnya, selera ibuku dah berkurang. Nasi langsung tak nak makan. Hanya makan bijiran dan susu.

Cuti SPM telah bermula, abang ku menyuruh aku ambil lesen dan kelas computer. Sebelum abangku kembali belayar, abangku telah menambahbaik rumah kami yang sebenarnya itu rumah arwah nenek ku kerana untuk memudahkan mak ku ke tandas tanpa turun tangga. Kegembiraan ibuku kembali hilang apabila abangku dipanggil untuk bekerja tapi Alhamdulillah kali ini dekat sikit iaitu di Kemaman. Aku mula meneruskan tugas ku seperti biasa di rumah. Setiap kali aku meninggalkan ibuku seorang diri di rumah untuk ke kelas computer, aku hanya berserah pada ALLAH untuk menjaga keselamatan ibuku semasa ketiadaanku di rumah.

Abang tiri ku semakin hari semakin cemburu dengan abangku, dia mula kurang menjaga ibuku dan menyerah semua tanggungjawab kepada ku. Aku masih ingat disaat ibuku deman teruk dengan meracau-racau, aku meminta bantuan abang tiri ku untuk menghantar ibuku ke hospital dengan menggunakan kereta abangku, dia kata dia tak nak bawak kereta orang dan mencabarku membawa kereta itu walaupun pada masa itu aku masih belum test jpj. Aku menjadi benggang dengan sikap abang tiriku itu serta bimbang dengan ibuku, lalu aku meminta sahabatku lela untuk membantuku membawa ibuku ke hospital. Dalam keadaan yang tak percaya aku Berjaya membawa kereta itu sampai ke hospital.

Seperti biasa,ibuku ditahan wad. Bermula la macam-macam penyakit yang ada pada ibuku. Masa itu hospital seperti rumah ke dua ku. Masih aku ingat semasa ibuku dapat keluar hospital,ketika itu aku keseorangan, semua orang memandangku ketika aku mengangkat ibuku ke dalam kereta, terasa macam nak menangis disaat itu tapi aku kuatkan diri supaya tak nak ibuku Nampak aku menangis. Dan dalam perjalanan itu juga aku terserempak dengan polis yang baru nak mula buat pemeriksaan lesen. Alhamdulillah aku terselamat dari terkena tahan,lau tidak, esok aku pasti tak leh test jpj. Alhamdulillah aku Berjaya lulus test jpj kereta dan motor. Pergerakan ku mula terasa senang sedikit dengan adanya lesen. Aku mula membawa ibuku jalan-jalan serta turut membawa sahabat-sahabatku. Walaupun setiap kali membawa ibuku jalan-jalan, pasti apabila pulang ibuku akan demam dan aku sudah bersedia untuk menjaga ibuku walaupun terpaksa tidur lewat,. Aku tak kisah, asalkan ibuku gembira.

Alhamdulillah aku mendapat result yang boleh membantu aku meneruskan pengajian ku. Aku mendapat tawaran ke kolej matrikulasi perlis. Ibuku tak membantah malah menyokong ku untuk sambung belajar walaupun ianya jauh. Sebenarnya aku keberatan untuk meninggal ibuku, tapi apabila abang ku dah kata akan menjaga ibuku sebab dia dah dekat habis kontrak dia..aku rasa lega sangat.

Sepanjang aku berada di matrikulasi ini, aku banyak mendapat ilmu terutama ilmu agama. Perubahan ku semakin hari semakin banyak… dan hubungan ku dengan mak serta abang semakin rapat..abangku seorang yang suka tanggung masalah sendiri dan dia tak nak aku susah hati..setiap kali mak sakit, dia takkan bagitau kat aku..dia hanya nak aku focus stdy..urm tapi aku tahu walaupun dia sembunyi…

Aku telah menyertai pemilihan kawad kaki KAKOM. Alhamdulillah aku terpilih…semasa aku pergi ke kolej matrikulasi johor untuk bertanding kawad kaki tersebut,belum sempat aku bertanding, aku diuji lagi, abang ku telah mengkhabar berita yang ibuku sakit tenat…hanya ALLAH yang mengetahui perasaanku ketika itu. Rupa2nya ini laa sebab aku rasa tak tenang ketika membuat latihan kawad tadi.. Cikgu syakirin iaitu cikgu kawad ku bersama cikgu kamarol membantu ku untuk balik..ucapan terima kasih yang tak terhingga kepada pensyarah yang membantu aku hantar ke KL untuk naik bus balik…mula2 hendak naik flight,tapi dah penuh… hanya doa sahaja dapat ku lakukan ketika itu supaya aku sempat jumpa ibuku..

Alhamdulillah apabila aku sampai, ibuku dah ok sedikit…rupanya ibu ku terlalu rindukan ku,sedih sangat…dan ketika itu, baru ku tahu abang tiriku bergaduh dengan abangku…ya allah……..tak ku sangka begitu dalam rasa cemburu abang tiriku pada abangku.. sampaikan abangku dipukul, di acunya pisau untuk membunuh abangku..alangkah terkejutnya aku. Abangku yang tak berani nak lawan kerana menghormati dia sebagai abang, abangku tak tahan terus membawa ibuku ke rumah mak ngah ku. Ketika aku sampai, abang tiriku menyuruh abang ku membawa ibuku pulang ke rumah pula…aku tidak terkata dengan apa yang kulihat.. besar nya ujian ini ya ALLAH………...abang tiri ku pula menuduh aku pentingkan diri sendiri, lepas tangan untuk tak menjaga ibuku. Ya ALLAH……….. tuduhan melulu itu membuat aku putus asa untuk teruskan pengajian ku..tapi abang ku tak benarkan aku berhenti. Dalam keadaan yang tertekan itu, aku pulang ke KMP, hanya doa sahaja yang dapat aku lakukan..

Bulan ramadhan disambut dengan rasa sayu dihati…walaupun heppy dengan pelbagai aktiviti bersama PUSAT ISLAM di KMP, aku tak sabar hendak balik cuti merdeka ini.. rupa-rupanya itu laa kepulangan yang terakhir untuk berkongsi cerita, gelak ketawa, dan sembang bersama ibuku… seminggu selepas kepulanganku ke KMP dan esokkannya adalah hari kepulangan ke kg untuk bercuti raya, aku mendapat panggilan dari abangku yang ibu ku sesak nafas….ya ALLAH………… ketika itu aku baru mula nak solat tarawih….ya ALLAH, hanya ALLAH yang mengetahui perasaan ku ketika itu… sekali lagi aku terhutang budi pada cikgu syakirin n semua felo2 terutama PN.HANITAH, kebetulan PN Hanitah hendak balik raya ke Terengganu..

Sampai sahaja di hospital kuala Terengganu, aku melihat ibuku dalam keadaan tak sedarkan diri..ya ALLAH, abangku bagitahu yang ibuku telah koma 2hari….PN Hanitah memelukku dengan erat…aku tak terkata apa-apa..3 hari lagi hendak raya, tapi tiada erti bagi ku.. pada malam 2hari sebelum raya, ibuku masih belum sedar.. abang tiriku datang melihat ibuku…dia seolah-olah tidak sedar apa yang dikatakan…ya ALLAH, dia gelak sorang2… dan mengacau nurse..macam orang tak siuman..aku macam tak percaya..abangku pula meninggalkan aku dengan abang tiri ku sebab abang tiri ku menghalau dia..aku sebenarnya amat takut melihat keadaan abang tiriku, hanya tawakal pada ALLAH sahaja. Dalam pukul 4 pagi, abang tiri ku masih tak balik, dia cakap yang bukan2..sekjap suka,sekejap nangis dan baca yasin untuk ibuku…aku tak tahan dengan kelakuan tersebut, aku masih menunggu abangku naik ke wad tersebut.. hanya bacaan yassin sahaja yang dapat aku lakukan..

Dalam pukul 6 baru lah abangku naik ke wad..apabila abangku sampai,terus abang tiriku lari…selepas solat subuh, aku tidur la ditepi kaki ibuku…apabila aku terjaga, mesin di tepi katil ibuku berbunyi!!!!____________, doctor cepat-cepat datang cek, dan aku masih kebingungan kerana baru bangun tidur….tepat jam 8.15 am,09/09/2010 iaitu sehari sebelum raya, ibuku telah kembali ke RAHMATULLAH…aku terduduk atas kerusi…seolah-olah macam tak percaya… abangku sibuk dengan call semua keluargaku, aku turut inform kat sakinah,sahabat baikku dan terus call abang tiriku…dia memaki hamun padaku….air mata ku mulai jatuh ke pipi…ustazah iaitu mak sakinah serta sakinah sampai..aku tak tahan mendengar maki hamun itu lalu ku serahkan hp ku kepada ustazah……..terus ku cium dahi ibuku…

Ya ALLAH……..itukah balasan orang yang menderhaka kepada ibu nya??? Abang tiri ku telah mengamuk….nyaris membakar motor dihadapan rumah ku….jiran telah call polis keran ketakutan melihat kejadian tersebut serta setiap hari bawak parang dan menakut-nakutkan orang kg…malam ke-7 tahlil ibuku, abang tiriku kena tangkap polis…rupa-rupanya dia ambil overdos dadah menyebabkan dia tak sedar apa yang dilakukan….aku hanya mampu mendoakan kesejahteraan abang tiriku itu..semoga dia insaf…

Raya bagaikan tiada erti…berlalu pergi meninggalkan kenangan yang tak dapat aku lupakan….
Macam tak percaya selepas itu, hati ku tenang tanpa rasa sedih di atas pemergian ibuku..aku tidak menangis, seolah-olah tiada perasaan..semua orang memandangku ketika aku menbacakan yassin kepada ibuku buat kali terakhir sebelum dikebumikan..


Ya ALLAH , sungguh besar rahmat-MU…memberiku kekuatan untuk menghadapinya…aku percaya dan sangat yakin dengan firman ALLAH:
Maksudnya: “ALLAH tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” (surah al-Baqarah, ayat 286.)


Aku menghadapi ujian ini dengan hati yang tenang sebab aku yakin ujian ALLAH ini aku mampu hadapinya….. Alhamdulillah, ALLAH member kekuatan padaku untuk meneruskan kehidupan..


Coretan ini bukan laa untuk mendapat simpati daripada semua, tetapi sebagai pedoman dalam kehidupan semasa menghadapi ujian ALLAH…cerita ini kukongsikan kepada semua untuk menunjukkan ALLAH itu tidak membebankan kita dengan ujian yang xmampu kita hadapi…ana banyak menpelajari daripada apa yang ana lalui dan ternyata laa setiap kesedihan yang aku lalui ade nikmat disebaliknya…kini ana ketahui kenapa ALLAH menguji ana dengan ujian seberat ini…dan ALLAH gantikan dengan nikmat rezeki yang tidak putus-putus serta ketenangan hati…ALHAMDULILLAH, ana bersyukur sangat kerana ALLAH menguji ana yang menyebabkan ana lebih dekat dengan NYA.. perubahan yang ana lakukan kini adalah petunjuk yang ALLAH kurniakan pada ana…mudah-mudahan ia menjadi petunjuk kepada anda semua untuk menghadapi cabaran dugaan yang bakal ditempuhi..


Sahabatku,
Ingatlah
Dunia ini hanya sementara,
Bukan tempat untuk bersuka ria,
Tapi tempat persinggahan yang penuh dengan ujian.
Untuk menguji keimanan dan ketaqwaan kepadaNYA,
Ganjaran diterima,
Syurga atau neraka,
Kita yang menentukannya…

Senyumlah sahabatku andai kau menghadapi dugaan dan ujian ALLAH…sesungguhnya senyuman mu itu akan mengubat hati mu dan hatimu akan kembali tenang…insyaALLAH….




Monday, January 31, 2011

Sifat 20 Bagi ALLAH

BIL : 1
SIFAT WAJIB : WUJUD
MAKNA : Ada
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu ada. Mustahil Allah itu tiada.

BIL : 2
SIFAT WAJIB :QIDAM
MAKNA : Sedia
SIFAT MUSTAHIL : Allah itu sedia ada. Mustahil didahului oleh Adam (tiada)

BIL : 3
SIFAT WAJIB : BAQA
MAKNA : Kekal
SIFAT MUSTAHIL : Allah itu bersifat kekal. Mustahil ia dikatakan fana (binasa)

BIL : 4
SIFAT WAJIB : MUKHALAFATUHU LILHAWADIS
MAKNA : Tidak sama dengan yang baharu
SIFAT MUSTAHIL : Allah itu tidak mempunyai sifat-sifat yang baharu yakni dijadikan dan dihancurkan. Mustahil bersamaan dengan yang baharu.

BIL : 5
SIFAT WAJIB : QIYAMUHUU BINAFSIH
MAKNA : Berdiri dengan dirinya sendiri
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu bersendiri. Mustahil tidak berdiri dengan dirinya sendiri atau berdiri pada lainnya.

BIL : 6
SIFAT WAJIB : WAHADAANIYAT
MAKNA : Esa
SIFAT MUSTAHIL : Allah itu Maha Esa Dzat-Nya, Esa sifat-Nya dan esa juga perangai-Nya. Mustahil ia mempunyai Dzat, sifat dan perangai yang berbilang-bilang.

BIL : 7
SIFAT WAJIB : QUDRAT
MAKNA : Kuasa
SIFAT MUSTAHIL : Alah Taala itu Maha Berkuasa. Mustahil Allah itu lemah atau tidak berkuasa.

BIL : 8
SIFAT WAJIB : IRADAT
MAKNA : Menentukan
SIFAT MUSTAHIL : Allah itu Menentukan segala-galanya. Mustahil Allah Taala itu terpaksa dan dipaksa.

BIL : 9
SIFAT WAJIB : ILMU
MAKNA : Mengetahui
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu amat mengetahui segala-galanya. Mustahil Allah tidak mengetahui.

BIL : 10
SIFAT WAJIB : HAYAT
MAKNA : Hidup
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu sentiasa hidup yakni sentiasa ada. Mustahil Allah Taala itu tiada atau mati.

BIL : 11
SIFAT WAJIB : SAMA
MAKNA : Mendengar
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu tidak tuli (pekak). Mustahil Allah tuli atau tidak mendengar.

BIL : 12
SIFAT WAJIB : BASAR
MAKNA : Melihat
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu sentiasa melihat. Mustahil Allah Taala itu buta.

BIL : 13
SIFAT WAJIB : KALAM
MAKNA : Berkata-kata
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu berkata-kata. Mustahil Allah Taala itu tidak bercakap atau bisu.

BIL : 14
SIFAT WAJIB : QOODIRUN
MAKNA : Maha Kuasa
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu amat berkuasa sifatnya. Mustahil bagi Allah memiliki sifat lemah atau tidak berkuasa.

BIL : 15
SIFAT WAJIB : MURIIDUN
MAKNA : Menentukan
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu berkuasa menentukan apa yang dikehendakinya. Mustahil sifatnya terpaksa atau dipaksa.

BIL : 16
SIFAT WAJIB : AALIMUN
MAKNA : Maha Mengetahui
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu maha mengetahui. Mustahil Allah Taala itu jahil atau tidak mengetahui.

BIL : 17
SIFAT WAJIB : HAYUUN
MAKNA : Hidup
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu Maha Hidup dan menghidupkan alam ini. Mustahil pula Allah itu mati.

BIL : 18
SIFAT WAJIB : SAMI'UN
MAKNA : Mendengar
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu maha mendengar. Mustahil jika Allah Taala tidak mendengar atau tuli.

BIL : 19
SIFAT WAJIB : BASIIRUN
MAKNA : Melihat
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu melihat semua kejadian di muka bumi. Mustahil jika sifat Allah itu tidak melihat atau buta.

BIL : 20
SIFAT WAJIB : MUTAKALLIMUN
MAKNA : Maha Berkata-kata
SIFAT MUSTAHIL : Allah Taala itu berkata-kata. Mustahil jika Allah Taala bisu atau tidak boleh berkata-kata.

Saturday, January 29, 2011

cinta islamic: cerpen pilihan wanita solehah

Wanita Ahli Syurga



Siapakah wanita yang menjadi ahli Syurga? Apakah ciri-ciri atau sifat-sifat yang menjadi kunci bagi wanita memasuki syurga?

Sebuah hadis Nabi menyatakan:

Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud:

"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."
(Hadis Riwayat Ahmad)



Menurut hadis di atas sekurang-kurangnya ia telah menggariskan empat dasar atau sifat utama yang menjadi teras bagi seorang wanita muslimah memasuki syurga, iaitu menunaikan kewajipannya kepada Allah dalam maknamelaksanakan ibadah-ibadah yang diwajibkan ke atasnya seperti sembahyang, puasa, dan lain-lain ibadah wajib yang mampu dilaksanakan.

Sebuah hadis menyebutkan bahawa sembahyang adalah perkara pertama yang akan disoal di hari Kiamat.

Daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu, Nabi Sallallahu Alahi Wasallam bersabda:

"Sesungguhnya perkara yang pertama sekali dikira dari amalan hamba di hari kiamat ialah sembahyang; sekiranya sembahyang itu sempurna, maka beruntung dan berjayalah dia, dan sekiranya ia rosak, maka kecewa dan rugilah dia, kalau kewajipan fardhu masih kurang, Allah berfirman: Lihatlah adakah amalan-amalan sunat untuk menyempurnakan kekurangan tersebut. Demikianlah seterusnya dengan amalan yang lain"
(Hadis riwayat at-Tirmizi)


Disamping menunaikan kewajipan kepada Allah,
menunaikan hak dan kewajipan kepada suami juga merupakan hal yang tidak boleh diabaikan oleh seorang wanita.

Tertunainya hak dan tanggungjawab suami barulah akan turun keredhaan dan rahmat Allah kepadanya. Menjaga kehormatan diri juga merupakan hal yang digariskan oleh hadis di atas. Antara hal-hal yang boleh diketegorikan dalam konteks menjaga kehormatan itu ialah mempunyai sifat pemalu, jika suaminya keluar dia akan menguruskan dan menjaga dirinya dan harta suaminya dengan amanah. Bila suaminya datang kepadanya dia akan menjaga mulut daripada menyebutkan perkataan yang tidak elok didengar.

Sebuah hadis Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menyatakan bahawa:

"Sesungguhnya sopan santun dan keimanan adalah saling berkaitan, jika
salah satunya dikeluarkan, yang satu lagi juga akan hilang serentak."
(Hadis Riwayat Baihaqi)


Maksud hadis ini ialah jika kesopanan atau sifat malu sudah hilang, iman juga akan hilang bersama-samanya. Betapa besarnya pengaruh antara kesopanan dan keimanan kepada diri seorang wanita itu, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam menegaskan dengan sabda baginda:

"Apabila sesesorang itu terlibat dengan penzinaan, ia bukan lagi seorang beriman, apabila seseorang itu mencuri ia bukan lagi seorang beriman, apabila seseorang itu meminum arak ia bukan lagi seorang beriman, apabila seseorang itu menyelewing setelah diberi amanah oleh orang lain ia bukan lagi seorang beriman, dan apabila seseorang diantara kamu menipu ia bukan lagi seorang beriman, oleh itu berjaga-jagalah! "


Taat kepada suami merupakan satu lagi sifat wanita yang digambarkan oleh hadis yang dipaparkan di awal makalah ini. Taat kepada suami adalah tanggungjawab isteri yang wajib di sempurnakan. Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam Bazzar Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:

"Kamu sampaikan kepada perempuan yang kamu jumpa, bahawa taat kepada suami, dan mengakui hak-hak suami, sama pahalanya dengan
berperang dan bertempur dengan musuh-musuh Islam di medan pertempuran, tetapi sedikit sangat daripada isteri-isteri yang menyempurnakan
hak-hak suami mereka."
(Hadis riwayat Al Imam Bazzar)


Isteri adalah pusat dan sumber kebahagiaan dan ketenteraman di dalam sebuah rumahtangga. Ia perlu mempunyai sifat-sifat sabar dan perhatian yang sepenuhnya kepada suami dan juga anak-anak.

Sikap inilah yang boleh mewujudkan suasana yang tenang, aman dan damai dalam rumahtangga. Dalam hal ini, para isteri sayugialah akan sentiasa bersikap baik kepada suami. Saidina Abu Bakar Radhiallahu Anhu meriwayatkan bahawa Rasullullah Sallallahu Alaihi Wasallam pernah bersabda:

"Seorang wanita yang menyakiti hati suami dengan lidahnya, dia mendatangkan celaan dan kemurkaan Allah, para malaikat dan umat manusia."


Selain itu, Saidina Ali Radhiallahu Anhu meriwayatkan sebuah hadis mengenai setiap isteri yang tidak menghormati status suaminya.

"Wanita yang berkata kepada suaminya yang tidak melihat apa-apa kebaikan pada suaminya, Allah menghapuskan segala perbuatan baiknya selama 70 tahun,
walaupun dia berpuasa selama itu siang hari dan bersembahyang pada malamnya."
(Hadis Riwayat Imam Majah dan An-Nasai)


Berdasarkan huraian ringkas di atas, para wanita semestinyalah mengamalkan sikap taat dan bertakwa kepada Allah, bertanggungjawab kepada suami dan menjaga kehormatan dirinya. Semoga dengan itu, akan mudahlah mereka mendapat rahmat dan keredhaan Allah. Rahmat dan redha Allah itulah yang akan menjamin kebahagian hidupnya di dunia dan di akhirat.

Artis: Juwita Suwito Nama lagu: Teman Sejati


Setiap kali aku menoleh ke belakang
Mencari-cari titik punca keretakan
Ku sedari tak wajar dipersalahkan
Dirimu yang kian ketandusan perasaan

Sesungguhnya yang tersilap diriku sendiri
Menaruh harapan padamu terlalu tinggi
Sangkaku orang memberi kita berbahasa
Tak terlintas susu disaji dibalas tuba

Setiap pengorbanan, setiap pemberian
Ku lakukan untukmu penuh ketulusan
Tiada yang diharap selain kejujuran
Bila diri dikhianati sungguh aku terkilan

Sememangnya bukan engkau bukan dia
Penilaianku dulu dikelabui mata
Namun ku temui hikmah di sebalik trajedi
Teman sejatiku hanyalah Dia yang abadi


Music by Juwita Suwito
Lyrics by Habsah Hassan

Friday, January 28, 2011

19 HADIS TENTANG WANITA


1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, “Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia”.

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah,akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya(10,000 tahun).

10.Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11.Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

12. Aisyah berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah, “Suaminya. “Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah, “Ibunya”.

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung diudara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akantinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a. Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

“Jadi, janganlah sesekali kita merasa lemah. Wanitalah sebenarnya yang membuat seseorang lelaki itu kuat. Itulah salah satu sebab mengapa Nabi meletakkan wanita setaraf pada lelaki dan tidak lebih rendah”.

Hargailah Sifat Maha Pemurah Allah SWT yang telah mempermudahkan wanita untuk memasuki Syurga Allah SWT.


There was an error in this gadget
"... Barangsiapa yang berpegang teguh kepada (agama) Allah maka sesungguhnya ia telah diberi petunjuk kepada jalan yang lurus." (Ali Imran [3]: 101)

Popular Posts

MY FAMILY

MY FAMILY

KUMPULAN KOIR SEKOLAH SMTWT

KUMPULAN KOIR SEKOLAH SMTWT

masjid kristal

masjid kristal