Followers

Wednesday, May 21, 2014

PASAL KAHWIN



ASSALAMUALAIKUM...
hari ini aku ingin meluah sedikit sahaja pandangan terhadap keputusan untuk berkahwin..mungkin orang berfikir aku ini macam tak sabar hendak kahwin tapi itu lah lumrah kehidupan..normal lah bila sudah sampai berfikiran matang dan usia juga menjadikan salah satu sebab untuk ke arah itu.
hidup berpasangan banyak tapi pasangan seperti apa yang kamu ingin kan?tanya sama hati...
mungkin bercouple itu lebih kamu suka namun sampai bila kamu mahu couple?
bila kahwin pula ramai yang bercerai. atas dasar apa kamu berkahwin? 
mungkin aku tidak layak comment isu ini sebab aku masih belum berada di situasi kamu..namun bak kat UIA, jika tiada niat untuk taat, jangan kahwin!jangan tempah kesusahan di akhirat...
betul tu! buat apa kahwin kalau niat untuk mencari lebih dari satu!
kalau couple aku tak heran lah nak pasang sepuluh pun..tapi bila kahwin aku hilang kata...
bagi aku, kahwin biar lah berdasarkan kerana agamanya bukan kepada harta, rupa paras..itu semua duniawi yang bersifat sementara. betul-betul ikhlas ke kita kepada pasangan kita? hanya kerana rasa cinta tersangat sanggup lupa DIA?jangan lupa soal jodoh, rezeki hidup mati ditangan Nya.. so kita perlulah beriman dan memberi kepercayaan kepadaNya sepenuh hati.
nak kahwin boleh, tapi tanya diri sebelum terima lamaran dah buat solat istighkarah belum? 
mungkin orang mengabaikan solat sunat ini namun bagiku ia sangat berharga..bagi menentukan siapa yang sebenarnya jodoh kita. tidak lah timbul tak sampai sebulan dah bercerai kan?
macam aku juga, nak mencari teman bukan senang, bukan memilih tapi jika kena caranya melamar dan jika itu jodoh ku pasti akan aku terima dengan hati yang terbuka..dan sekarang aku cuba berusaha mempraktiskan dan belajar untuk ke arah itu. InshaALLAH.. 

-doktorcintamuslimah92-

No comments:

Post a Comment

"... Barangsiapa yang berpegang teguh kepada (agama) Allah maka sesungguhnya ia telah diberi petunjuk kepada jalan yang lurus." (Ali Imran [3]: 101)

Popular Posts

MY FAMILY

MY FAMILY

KUMPULAN KOIR SEKOLAH SMTWT

KUMPULAN KOIR SEKOLAH SMTWT

masjid kristal

masjid kristal